CPI (INVENTARUL PSIHOLOGIC CALIFORNIA)

      CPI ( California psychological inventory) – este considerat la nivel international cea mai completa proba de masurare a personalitatii normale. Cele 20 de scale structurale, 10 scale secundare si complexul model cuboid permit o finete deosebita in interpretare. CPI este probabil cel mai documentat instrument psihometric din lume. La ora actuala exista o lista bibliografica de 14000 de titluri bibliografice care au tratat CPI, 2000 dintre acestea fiind studii de validitate de criteriu si de validitate predictiva asupra scalelor sale ori asupra unor combinatii de scale. CPI poate fi utilizat in orice moment in care este necesara o evaluare a personalitatii normale adulte sau adolescente. Limita minima de varsta este de 12 ani. Este utilizat cu precadere in urmatoarele situatii:
– consiliere vocationala.
– orientare scolara.
– psihodiagnostic clinic.
– delicventa si devianta.
– selectie de personal.
– optimizarea echipelor.

NPQ (CHESTIONARUL NONVERBAL PERSONALITATE)

 

      Este un instrument omnibuz, nonverbal (figural), structurat, de 136 de itemi, care a fost construit pentru a masura un numar de 16 dintre trasaturile de personalitate descrise de Murray (1936) in teoria sa sistemica dedicata nevoilor umane. Astfel, NPQ se adreseaza prin itemii sai unor concepte foarte bine delimitate, precum; Reusita (Achevement), Afiliere (Affiliation), Agresiune (Aggression), Autonomie (Autonomy), Dominanta (Dominance), Rezistenta (Endurance), Exhibitie (Exibition), Cautarea aventurii (Trill-Seeking), Impulsivitate (Impulsivity), Altruism (Nurturance), Ordine (Order), Joaca (Play), Semzorialitate (Sentince), Recunoastere sociala (Social recoqnition), Nevoia de ajutorare (Succorance), intelegere (Understanding). De asemenea, NPQ contine o scala de validitate denumita Deviere (Deviance), care a fost generata special pentru a detecta raspunsurile aleatorii. NPQ scoreaza de asemenea si cei cinci meta-factori ai Big Five.
Are avantaje majore asupra probelor verbale, prin aceea ca:
– permite aplicarea la varste foarte mici.
– permite aplicarea la categorii de subiecti cu dificultati lingvistice si de intelegere a cuvantului scris, inclusiv analfabetii.
– permite aplicarea la categorii cu afectiuni psihice precum dislexia si deficitul de atentie, unde probele verbale nu pot fi aplicate.
– permite aplicarea in situatii in care este necesara comparabilitatea rezultatelor culese asupra unor subiecti cu caracteristici multi-culturale.
Testul poate fi aplicat la copii cu varste incepand de la 10 ani fiind utilizat cu precadere in urmatoarele situatii.
– orientare scolara si profesionala.
– consiliere vocationala.
– selectia de personal, in special pentru meserii non-manageriale, si blue-collar.
– optimizarea echipelor / teambuilding.
– testari profesionale (de ex. testari auto).